هزینه ثبت شکایت در دفتر قضایی چقدر است؟ (راهنمای کامل)

هزینه ثبت شکایت در دفتر قضایی

هزینه ثبت شکایت در دفتر قضایی شامل چند بخش اصلی است که مهم ترین آن ها تعرفه خدمات الکترونیک قضایی و هزینه دادرسی هستند. تعرفه دفاتر الکترونیک قضایی بر اساس مصوبه ی کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تعیین می شود که در سال 1404 نیز به روزرسانی شده. این هزینه ها برای خدماتی مثل تنظیم و ثبت دادخواست یا شکواییه پرداخت می شوند و از هزینه دادرسی که بعداً به حساب دادگستری واریز می شود، جدا هستند. شناخت این هزینه ها به شما کمک می کند تا با دید بازتری برای پیگیری پرونده خود اقدام کنید.

هزینه ثبت شکایت در دفتر قضایی چقدر است؟ (راهنمای کامل)

تاحالا شده تصمیم بگیرید یه شکایت یا دادخواست رو پیگیری کنید و ته دلتون هزارتا سوال در مورد هزینه هاش داشته باشید؟ اصلاً چقدر باید پول کنار بذارید؟ کدوم هزینه ها ثابتن و کدوم ها متغیر؟ چی میشه اگه نتونید از پس این هزینه ها بربیاید؟ این ها سوالاتیه که خیلی ها باهاش درگیرن و دونستن جوابشون می تونه کلی از دغدغه هاتون کم کنه. راستش رو بخواهید، سیستم قضایی کشورمون، به خصوص با اومدن دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، خیلی راحت تر از قبل شده، اما هنوز هم پیچیدگی های خاص خودش رو داره، مخصوصاً وقتی پای پول و حساب کتاب میاد وسط.

تو این مقاله قراره با هم سفری به دنیای هزینه های ثبت شکایت در دفتر قضایی داشته باشیم. از اون هزینه هایی که اول کار باید بپردازید تا اونایی که شاید کمتر به چشم بیان اما تاثیرشون رو می ذارن. قراره با یک زبان ساده و دوستانه، تمام ابهامات رو برطرف کنیم تا شما با خیال راحت و اطلاعات کامل، مسیر قانونی تون رو طی کنید. پس اگه آماده اید که از جزئیات تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی 1404، تفاوتش با هزینه دادرسی، شرایط اعسار، معافیت ایثارگران و خیلی چیزهای دیگه سر دربیارید، با ما همراه باشید.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: رفیق راه شما در مسیر قانون

شاید براتون سوال باشه که اصلاً این دفاتر خدمات الکترونیک قضایی چی هستن و چه کار می کنن؟ قبلنا اگه می خواستی یه دادخواست یا شکواییه تنظیم کنی، باید کلی وقت و انرژی می ذاشتی، می رفتی دادگاه ها، توی راهروها این ور و اون ور می شدی، توی صف های طولانی می ایستادی و بعضی وقتا هم با کلی سردرگمی برمی گشتی خونه. اما خب، با پیشرفت تکنولوژی و اینکه همه چیز داره به سمت الکترونیکی شدن میره، قوه قضاییه هم بیکار نموند و برای اینکه کار مردم رو راحت تر کنه، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رو راه انداخت.

دفتر قضایی چیست و چه تفاوتی با دادگاه ها دارد؟

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در واقع پل ارتباطی بین شما و دادگاه ها هستن. اینا دیگه خودشون حکم صادر نمی کنن و قاضی ندارن. کارشون اینه که درخواست ها و مدارک شما رو به صورت الکترونیکی ازتون تحویل بگیرن، ثبت کنن و بعد بفرستن برای دادگاه های مربوطه. یعنی دیگه لازم نیست خودتون حضوری برید دادگاه و کلی معطل بشید. این دفاتر، به استناد تبصره دو ماده 655 قانون آیین دادرسی الکترونیک، تاسیس شدن تا هم روند دادرسی سریع تر بشه، هم مراجعات حضوری کم بشه و هم خدمات قضایی با کیفیت بهتری ارائه بشه.

بگذارید اینجوری بگم؛ فکر کنید می خواید یه نامه خیلی مهم رو به یه اداره دولتی بفرستید. قبلاً باید خودتون می رفتید اون اداره و نامه رو دست رئیسش می دادید. حالا دفاتر خدمات قضایی مثل یه اداره پست فوق پیشرفته می مونن که هم نامه رو براتون آماده می کنن، هم مهر و مومش می کنن و هم مطمئن میشن که به دست گیرنده اصلی می رسه، اونم بدون اینکه شما لازم باشه پا توی ساختمون اداره بذارید. پس، دفاتر خدمات قضایی، پرونده رو تشکیل میدن و به جریان می اندازن، ولی تصمیم نهایی و حکم با خود دادگاهه.

خدمات اصلی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: بیشتر از اونچه فکرش رو می کنید!

همونطور که گفتم، کار این دفاتر فقط ثبت شکایت نیست. کلی خدمت دیگه هم ارائه میدن که حسابی به درد مردم می خوره. از ثبت نام در سامانه ثنا که برای هرگونه پیگیری قضایی ضروریه، تا تنظیم اظهارنامه و ارسال اون. این دفاتر در واقع یه پنجره واحد برای خیلی از کارهای حقوقی و قضایی هستن. اینجا یه لیست از مهم ترین خدماتشون رو براتون میارم:

  • ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا (و ویرایش اطلاعات)
  • تنظیم و ثبت انواع دادخواست ها (مثل دادخواست حقوقی، خانواده، تجدیدنظر و…)
  • تنظیم و ثبت انواع شکواییه ها (برای جرایم کیفری)
  • تنظیم و ارسال اظهارنامه
  • درخواست گواهی عدم سوء پیشینه
  • دریافت نوبت مراجعه به واحدهای قضایی
  • اطلاع رسانی وضعیت پرونده و پیگیری اظهارنامه و دادخواست
  • بازیابی رمز عبور سامانه ثنا و مشاهده ابلاغیه ها
  • خدمات مشاوره اولیه حقوقی
  • و کلی خدمات دیگه که برای سهولت کارهای حقوقی شما در نظر گرفته شده.

پس می بینید که این دفاتر فقط واسه ثبت یه شکایت ساده نیستن، بلکه کلی کار رو براتون انجام میدن و حسابی باعث میشن که کمتر توی راهروهای دادگاه ها سرگردون بشید. اما خب، همه ی این خدمات، یه هزینه ای دارن که باید بابتش پرداخت کنید. در ادامه، قراره دقیق تر وارد جزئیات هزینه های ثبت شکایت بشیم.

هزینه های اصلی ثبت شکایت در دفتر قضایی (تعرفه ۱۴۰۴) – گران تر یا به صرفه تر؟

خب، رسیدیم به بخش جذاب و البته مهم ماجرا: هزینه ها! وقتی می خواید شکایتی رو از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کنید، یه سری هزینه ها رو باید همونجا پرداخت کنید. این هزینه ها در واقع حق الزحمه دفتری هستن و بابت خدماتی که دفتر به شما ارائه میده دریافت میشن. این رو با «هزینه دادرسی» که بعداً به حساب دادگستری واریز میشه و فرقش رو در بخش بعدی کامل توضیح میدم، قاطی نکنید.

هزینه پایه ثبت شکواییه / اعلام جرم / دادخواست بدوی و اعتراضی

یکی از مهم ترین خدمات این دفاتر، تنظیم و ثبت شکواییه (برای مسائل کیفری)، اعلام جرم و دادخواست (برای مسائل حقوقی) هست. جالبه بدونید که هزینه پایه برای ثبت هر کدوم از این موارد در دفاتر قضایی، معمولاً یکسانه و در سال 1404، مبلغ ۱,۰۴۰,۰۰۰ ریال تعیین شده. این مبلغ بابت کاریه که دفتر برای شما انجام میده؛ یعنی فرم ها رو پر می کنه، مدارکتون رو اسکن و پیوست می کنه و شکایت یا دادخواست شما رو به صورت الکترونیکی به مرجع قضایی مربوطه ارسال می کنه.

حالا فرق «شکواییه»، «اعلام جرم» و «دادخواست» چیه؟

  • شکواییه: برای طرح دعاوی کیفریه، مثلاً وقتی کسی از شما کلاهبرداری کرده، دزدی اتفاق افتاده یا فحاشی شده.
  • اعلام جرم: این هم کیفریه، اما معمولاً توسط ضابطین قضایی یا هر کسی که از وقوع جرمی باخبره به دادستان یا دادیار اعلام میشه. البته افراد عادی هم می تونن اعلام جرم کنن.
  • دادخواست: برای طرح دعاوی حقوقی به کار میره. مثلاً اگه از کسی پول طلب دارید، می خواید مهریه بگیرید یا دعوای ملکی دارید.
  • درخواست (بدوی و اعتراضی): این شامل هر نوع درخواست دیگه ای میشه که ماهیت دادخواست یا شکواییه نداره، مثلاً درخواست صدور گواهی انحصار وراثت، یا اعتراض به یک رأی.

همه ی این موارد، هرچند از نظر ماهیت حقوقی با هم فرق دارن، اما برای ثبت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، تعرفه ی پایه ی یکسانی دارن.

جدول کامل و به روز تعرفه خدمات الکترونیک قضایی سال ۱۴۰۴

اینجا یه جدول جامع و به روز از تعرفه های خدمات الکترونیک قضایی در سال 1404 رو براتون آوردیم. این جدول شامل اکثر خدماتی هست که در این دفاتر ارائه میشه. دقت کنید که این مبالغ، صرفاً هزینه ی خدمات دفتری هستن و شامل هزینه ی دادرسی یا سایر مخارج احتمالی نمیشن.

ردیف عنوان خدمت تعرفه سال ۱۴۰۴ (ریال) توضیح مختصر
۱ تنظیم اظهارنامه ۸۵۰,۰۰۰ تنظیم و ارسال اظهارنامه حقوقی برای ابلاغ رسمی به شخص دیگر.
۲ تنظیم شکایت/اعلام جرم/دادخواست/درخواست بدوی و اعتراضی ۱,۰۴۰,۰۰۰ شامل ثبت شکواییه کیفری، اعلام جرم، دادخواست حقوقی و انواع درخواست های بدوی و اعتراضی.
۳ تنظیم و خواست سند تجاری ۶۸۰,۰۰۰ مربوط به تنظیم و واخواست اسناد تجاری مانند چک و سفته.
۴ ثبت قرارداد و اعطای وکالت ۶۸۰,۰۰۰ ثبت قرارداد وکالت یا سایر قراردادها.
۵ تنظیم و ثبت لایحه/اعلام نظر کارشناسی ۸۵۰,۰۰۰ ثبت لایحه دفاعیه یا اعلام نظر کارشناسی برای ارائه به دادگاه.
۶ ثبت اطلاعات و ارائه شناسه قضایی ۴۵۰,۰۰۰ ثبت اطلاعات اولیه و دریافت شناسه قضایی.
۷ افزودن اطلاعات افراد ذی سمت به پرونده و اظهارنامه ۹۵,۰۰۰ اضافه کردن مشخصات اشخاص مرتبط به پرونده یا اظهارنامه.
۸ افزودن پیوست (هر صفحه) ۹۵,۰۰۰ هزینه اضافه کردن هر صفحه مدرک یا پیوست به پرونده.
۹ تایپ هر صفحه ۲۸۵,۰۰۰ هزینه تایپ مدارک یا متن (در صورت عدم ارائه به صورت تایپ شده).
۱۰ پرداخت الکترونیکی درآمدهای عمومی و سپرده ها ۱۰۰,۰۰۰ پرداخت وجوه مربوط به دولت یا سپرده های قضایی.
۱۱ چاپ و تحویل فیزیکی اوراق قضایی ۷۵,۰۰۰ چاپ و ارائه فیزیکی اوراق پرونده یا ابلاغیه ها.
۱۲ پیگیری اظهارنامه/دادخواست ۱۰۰,۰۰۰ استعلام وضعیت و مراحل پیگیری اظهارنامه یا دادخواست.
۱۳ اطلاع رسانی وضعیت پرونده ۱۰۰,۰۰۰ دریافت اطلاعات لحظه ای از وضعیت پرونده.
۱۴ ویرایش اطلاعات در سامانه ثنا ۲۰۰,۰۰۰ تغییر یا به روزرسانی اطلاعات شخصی در سامانه ثنا.
۱۵ ورود به سامانه ابلاغ و رؤیت آن ۱۰۰,۰۰۰ دسترسی به سامانه ابلاغ الکترونیکی و مشاهده ابلاغیه ها.
۱۶ تحویل رمز حساب کاربری ۷۵۰,۰۰۰ بازیابی یا دریافت مجدد رمز عبور سامانه ثنا.
۱۷ تقاضای گواهی عدم سوءپیشینه ۱۵۵,۰۰۰ درخواست صدور گواهی عدم سابقه کیفری.
۱۸ دریافت هزینه تمدید پروانه وکلا/کارشناسان ۱۰۰,۰۰۰ دریافت هزینه مربوط به تمدید مجوز کار وکلا و کارشناسان.
۱۹ اطلاع رسانی فرآیند دادرسی از طریق پیامک بر اساس تعرفه اعلامی از نهادهای متولی ارسال پیامک برای اطلاع رسانی مراحل پرونده.
۲۰ دریافت نوبت مراجعه به واحدهای قضایی ۶۰,۰۰۰ اخذ نوبت برای حضور در دادگاه ها و شعب قضایی.
۲۱ شرکت در جلسه تحقیق و رسیدگی الکترونیکی ورودی ۲۰۰,۰۰۰ به ازای هر دقیقه ۳۴,۰۰۰ هزینه حضور در جلسات آنلاین رسیدگی.
۲۲ تکمیل فرآیند احراز هویت ۱۰۵,۰۰۰ تکمیل مراحل احراز هویت برای ثبت نام در سامانه ثنا.
۲۳ درخواست گواهی پیشینه محکومیت های مالی ۱۶۰,۰۰۰ درخواست گواهی برای اطلاع از سوابق محکومیت های مالی.
۲۴ ملاقات از راه دور خانواده زندانیان ورودی ۲۰۰,۰۰۰ به ازای هر دقیقه ۳۴,۰۰۰ هزینه ملاقات تصویری خانواده با زندانی.
۲۵ ارائه خدمات سیار خدماتی که در محل مشتری ارائه می شود (هزینه توافقی).
۲۶ تنظیم استشهادیه الکترونیک ۶۰۰,۰۰۰ تنظیم و ثبت استشهادیه به صورت الکترونیکی.
۲۷ ارائه خدمات مشورتی جهت طرح و پیگیری امور قضایی (حداکثر ۱۵ دقیقه) ۱,۳۲۵,۰۰۰ مشاوره حقوقی کوتاه در دفتر قضایی.
۲۸ خدمات خودکاربری خدماتی که کاربر می تواند خودش از طریق سامانه انجام دهد (معمولاً رایگان).
۲۹ ثبت اطلاعات و محاسبه ارزش منطقه ای ۳۵۰,۰۰۰ ثبت اطلاعات ملک و محاسبه ارزش آن بر اساس منطقه.
۳۰ خدمات غیرحضوری دفاتر خدماتی که بدون مراجعه حضوری قابل انجام است (هزینه متغیر).
۳۱ ثبت درخواست داوری ۷۴۵,۰۰۰ ثبت درخواست برای حل اختلاف از طریق داوری.
۳۲ خدمات شبه قضایی خدماتی که جنبه قضایی کامل ندارد اما مرتبط است (هزینه متغیر).
۳۳ برونسپاری اجرای احکام مدنی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ۸۵۰,۰۰۰ انتقال بخشی از فرآیند اجرای حکم مدنی به دفاتر.
۳۴ تکمیل فرآیند ثبت اطلاعات و ارائه شناسه قضایی ۱,۳۵۰,۰۰۰ تکمیل دقیق و جامع اطلاعات و صدور شناسه قضایی.
۳۵ درخواست عفو و تخفیف و تبدیل مجازات ۱,۰۴۰,۰۰۰ ثبت درخواست برای عفو، تخفیف یا تغییر نوع مجازات.
۳۶ دادخواست ورود ثالث/جلب ثالث/اعاده دادرسی/تداخل شورای حل اختلاف ۱,۰۴۰,۰۰۰ ثبت دادخواست برای ورود یا جلب شخص سوم به دعوا، اعاده دادرسی یا حل اختلافات شورای حل اختلاف.
۳۷ ثبت دعوای مراجع اختصاصی اداری و دیوان قضایی ۱,۰۴۰,۰۰۰ ثبت دعاوی مربوط به مراجع اداری خاص و دیوان عدالت اداری.
۳۸ ثبت اعتراض به آرای دادسرا، تجدیدنظرخواهی و اعاده دادرسی از آرای دادگاه های نظامی ۱,۰۴۰,۰۰۰ ثبت اعتراض به احکام دادسرا و دادگاه های نظامی در مراحل بالاتر.
۳۹ صدور گواهی انحصار وراثت ۱,۰۴۰,۰۰۰ درخواست و ثبت برای صدور گواهی تعیین ورثه متوفی.
۴۰ ثبت مفقودی چک، اسناد، مدارک و اموال منقول ۱,۰۴۰,۰۰۰ ثبت رسمی اعلام مفقودی اسناد مهم.
۴۱ دریافت گواهی فوت از سازمان پزشکی قانونی ۲۰۵,۰۰۰ درخواست و دریافت گواهی فوت از پزشکی قانونی.
۴۲ درخواست اعتبارسنجی افراد ۲۰۵,۰۰۰ استعلام اعتبار مالی و حقوقی افراد.
۴۳ ثبت تقسیم سهم الارث سهام عدالت ۱,۲۸۵,۰۰۰ ثبت و پیگیری فرآیند تقسیم سهام عدالت متوفی.
۴۴ آماده سازی پیش نویس دادخواست/شکواییه/اعلام جرم/درخواست ۲,۰۲۵,۰۰۰ نوشتن پیش نویس اولیه متن شکایت یا دادخواست توسط دفتر.
۴۵ تقاضای وثیقه گذار و کفیل ۸۵۰,۰۰۰ ثبت درخواست مربوط به وثیقه و کفالت در پرونده های قضایی.

این جدول به شما یه دید کلی از هزینه های دفتری میده. همونطور که می بینید، اکثر خدماتی که مستقیماً با ثبت یک دعوا یا درخواست اصلی مرتبط هستن، هزینه ای در حدود یک میلیون و چهل هزار ریال دارن. اما یادتون باشه، این ها تمام هزینه ها نیستن. یه سری هزینه های دیگه هم هستن که باید حواستون بهشون باشه.

هزینه های جانبی و پنهان: از دادرسی تا کارشناسی، چیزی از قلم نیفتد!

تا اینجا در مورد هزینه هایی صحبت کردیم که همون اول کار، تو دفتر خدمات قضایی پرداخت می کنید. اینا هزینه ی خدماتی بود که خود دفتر به شما ارائه میده. اما این تنها بخش از مخارج شما نیست! یه سری هزینه های دیگه هم هستن که شاید کمتر به چشم بیان، اما حسابی مهم هستن و ممکنه پرونده تون رو سنگین تر کنن. مهم ترین این هزینه ها، «هزینه دادرسی» است.

هزینه دادرسی: فرقش با تعرفه دفتر چیه؟

اینجا نقطه تمایز مهمیه که خیلی ها باهاش مشکل دارن و قاطی می کنن. تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، پولیه که بابت خدمات خود دفتر (مثل اسکن مدارک، پر کردن فرم ها و ارسال الکترونیکی) پرداخت می کنید. اما هزینه دادرسی، پولیه که مستقیماً به حساب قوه قضاییه (دادگستری) واریز میشه و در واقع، حق دولته بابت رسیدگی به دعوای شما. این پول برای شروع فرآیند قضایی توی دادگاه ها لازمه و بدون اون پرونده تون اصلاً به جریان نمی افته.

نحوه محاسبه هزینه دادرسی خیلی مهمه و به نوع دعوای شما بستگی داره:

  1. دعاوی مالی: اگه شکایت شما جنبه مالی داره و مبلغ خواسته مشخصه (مثلاً طلبکارید و مبلغ پولتون مشخصه)، هزینه دادرسی بر اساس درصدی از این مبلغ خواسته محاسبه میشه. مثلاً برای دعاوی تا ۲۰ میلیون تومان، ۱.۵ درصد و برای دعاوی بالای ۲۰ میلیون تومان، ۲ درصد از مبلغ خواسته باید به عنوان هزینه دادرسی پرداخت بشه.
  2. دعاوی غیرمالی: اگه دعوای شما جنبه مالی نداره (مثل دعوای اثبات نسب، طلاق، اعسار، حصر وراثت و…)، هزینه دادرسی یک مبلغ ثابت هست که هر سال توسط قوه قضاییه اعلام میشه و معمولاً برای مرحله بدوی و تجدیدنظر متفاوته.
  3. دعاوی کیفری: تو دعاوی کیفری، معمولاً هزینه دادرسی خیلی کمتر از دعاوی حقوقیه و بیشتر جنبه ثابت داره. مثلاً برای ثبت شکایت کیفری ممکنه مبلغی جزئی (در حد چند ده هزار تومان) به عنوان هزینه دادرسی دریافت بشه.

زمان پرداخت هزینه دادرسی معمولاً همون اول کاره، یعنی بعد از اینکه پرونده تون رو تو دفتر خدمات قضایی ثبت کردید، باید هزینه دادرسی رو هم پرداخت کنید تا پرونده به دادگاه ارسال بشه. بدون پرداخت این هزینه، پرونده شما ناقص تلقی میشه و رسیدگی بهش شروع نمیشه.

هزینه های تایپ و تنظیم: جزئیاتی که شاید به چشم نیاید

بعضی وقتا شما متن شکواییه یا دادخواست رو خودتون آماده نکردید یا مدارکتون دست نویسه و نیاز به تایپ داره. خب، اینا هم هزینه ی خودشون رو دارن:

  • تنظیم اظهارنامه (اگر پیش نیاز شکایت باشد): اگه قبل از شکایت اصلی لازم باشه اظهارنامه بفرستید، تنظیم و ارسالش هزینه داره که تو جدول بالا دیدید (۸۵۰,۰۰۰ ریال).
  • تایپ هر صفحه مدارک: اگه مدارکتون تایپ شده نیست یا نیاز به بازنویسی داره، دفتر بابت تایپ هر صفحه مبلغ ۲۸۵,۰۰۰ ریال دریافت می کنه.
  • آماده سازی پیش نویس شکواییه/دادخواست توسط دفتر: بعضی از دفاتر خدمات، این خدمات رو هم ارائه میدن که البته هزینه اش از تنظیم و ثبت عادی بیشتره و مبلغ ۲,۰۲۵,۰۰۰ ریال برای پیش نویس دریافت میشه. این گزینه برای کسایی خوبه که نمی دونن چطور باید شکایتشون رو بنویسن.

ضمائم و پیوست ها: هر برگ، داستان خودش را دارد

حتماً می دونید که هر شکایت یا دادخواستی نیاز به مدارک و مستندات داره. این مدارک باید اسکن و پیوست پرونده بشن. دفتر خدمات قضایی بابت افزودن هر صفحه پیوست به پرونده، مبلغ ۹۵,۰۰۰ ریال دریافت می کنه. پس اگه تعداد مدارکتون زیاده، حواستون به این هزینه هم باشه.

سایر مخارج: از سامانه ثنا تا وکیل

علاوه بر اینا، ممکنه هزینه های دیگه ای هم تو طول مسیر براتون پیش بیاد:

  • مشاوره حقوقی اولیه در دفتر: اگه نیاز به یه مشاوره کوتاه حقوقی تو خود دفتر داشته باشید، هزینه اش ۱۳۲۵,۰۰۰ ریال برای حداکثر ۱۵ دقیقه است (طبق جدول).
  • خدمات مربوط به سامانه ثنا: ثبت نام اولیه، احراز هویت، ویرایش اطلاعات، یا بازیابی رمز عبور سامانه ثنا هم هر کدوم هزینه های خودشون رو دارن که در جدول تعرفه ۱۴۰۴ قید شدن (مثلاً احراز هویت ۱۰۵,۰۰۰ ریال، ویرایش اطلاعات ۲۰۰,۰۰۰ ریال).
  • پیگیری اظهارنامه/دادخواست/شکواییه: اطلاع از وضعیت پرونده یا پیگیری مراحل اون هم هزینه داره (۱۰۰,۰۰۰ ریال برای هر مورد).
  • دریافت نوبت مراجعه به واحدهای قضایی: ۶۰,۰۰۰ ریال.
  • هزینه های کارشناسی: اگه پرونده تون پیچیده باشه و نیاز به نظر کارشناس (مثلاً کارشناس خط، ملک، حسابداری) پیدا کنه، این هزینه ها جداگانه و بسته به نوع کارشناسی و تعرفه های رسمی محاسبه میشن و معمولاً مبلغ قابل توجهی هستن. این مبلغ رو شما باید مستقیم به حساب کارشناس یا صندوق دادگستری واریز کنید.
  • هزینه وکیل: اگه تصمیم بگیرید وکیل بگیرید، حق الوکاله وکیل هم یه هزینه جداگانه است که بسته به توافق شما با وکیل، نوع پرونده و سختی کارش متغیره و از چند میلیون تومان شروع میشه.

پس می بینید که علاوه بر تعرفه دفاتر و هزینه دادرسی، ممکنه کلی هزینه ریز و درشت دیگه هم به پرونده تون اضافه بشه. هوشیار بودن نسبت به این هزینه ها به شما کمک می کنه که برنامه ریزی مالی دقیق تری داشته باشید و وسط کار غافلگیر نشید.

یادمون باشه، «نابرده رنج، گنج میسر نمی شود»، اما در دنیای حقوقی، گاهی اوقات «نابرده رنج و نپرداخته هزینه، حق میسر نمی شود». پس آگاهی از تمام جوانب مالی، به اندازه ماهیت حقوقی دعوا اهمیت داره.

شرایط خاص: چگونه هزینه های شکایت را کاهش دهیم یا از پرداخت آن معاف شویم؟

شاید با خوندن این همه هزینه، یه کم دلتون شور افتاده باشه. اما جای نگرانی نیست! قانون برای کسانی که از نظر مالی توانایی پرداخت این هزینه ها رو ندارن یا جزو گروه های خاصی هستن، یه سری تسهیلات در نظر گرفته. اینجاست که مفهوم «اعسار» و «معافیت ایثارگران» به کار میاد.

اعسار از پرداخت تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: وقتی دستت خالی است، قانون چه می گوید؟

اعسار یعنی کسی که توانایی پرداخت هزینه های دادرسی یا سایر بدهی هاش رو نداره. اگه شما واقعاً معسر باشید (یعنی از نظر مالی لنگ باشید)، قانون راه هایی رو برای کمک به شما در نظر گرفته. برای اثبات اعسار باید مدارک و دلایلی رو به دادگاه ارائه بدید که نشون بده واقعاً توانایی مالی ندارید. مثلاً می تونید لیست اموالتون رو ارائه بدید، شهادت شهود رو بیارید یا مدارک دیگه که وضعیت مالی شما رو نشون بده.

حالا خبر خوب اینجاست که برای پرداخت تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اگر شما متقاضی اعسار باشید و دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی رو ثبت کرده باشید یا حتی کد رهگیری مربوط به اعسار رو گرفته باشید، می تونید تا ۳۰ درصد تخفیف بابت حق الزحمه دفتری بگیرید! این موضوع طبق بخشنامه های کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای کمک به افراد کم توان مالی در نظر گرفته شده. پس اگه شرایط اعسار رو دارید، حتماً پیگیرش باشید.

نحوه درخواست اعسار معمولاً اینجوریه که شما همزمان با ثبت دادخواست اصلی، یک دادخواست جداگانه برای اعسار هم ثبت می کنید. بعد دادگاه به وضعیت اعسار شما رسیدگی می کنه و اگه تأیید بشه، از پرداخت تمام یا بخشی از هزینه های دادرسی معاف میشید یا می تونید اون ها رو قسطی پرداخت کنید.

معافیت ایثارگران از پرداخت تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: قدردانی از یک عمر ایثار

خبر خوش دیگه، برای خانواده های شهدا، جانبازان و آزادگان عزیز کشوره. بر اساس یک تفاهم نامه جدید بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و دستگاه قضایی، ایثارگران عزیز از پرداخت هرگونه هزینه برای استفاده از خدمات دفاتر الکترونیک قضایی کاملاً معاف هستند. این یعنی اگه شما جزو این گروه ها باشید، می تونید بدون پرداخت حتی یک ریال، شکایت یا دادخواست خودتون رو ثبت و پیگیری کنید.

گروه های مشمول این معافیت عبارتند از:

  • خانواده های شهدا (پدر، مادر، همسر، فرزندان)
  • جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر
  • آزادگان عزیز

برای استفاده از این معافیت، معمولاً کافیه کارت ایثارگری یا معرفی نامه رسمی از بنیاد شهید رو به دفتر خدمات قضایی ارائه بدید. حتی برای عزیزانی که به دلیل مشکلات جسمی یا حرکتی نمی تونن حضوری مراجعه کنن، امکان تماس با شماره ۱۴۷۰ فراهم شده تا خدمات مورد نیازشون رو در محل سکونت یا هر مکان دیگه ای دریافت کنن. بنیاد شهید هم متعهد شده اطلاعات افراد تحت پوشش خودش رو در اختیار دفاتر و مرکز تماس ۱۴۷۰ قرار بده تا فرآیند معافیت به بهترین شکل انجام بشه. این یه گام بسیار مهم برای تسهیل دسترسی به عدالت برای کسانی هست که عمرشون رو فدای این آب و خاک کردن.

قانون ما، مثل مادری مهربان، هوای کسانی را که توان مالی ندارند یا برای این کشور ایثار کرده اند، دارد و راه هایی برای کم کردن بار هزینه های قضایی پیش بینی کرده است.

راهنمای گام به گام ثبت شکایت در دفتر قضایی و جایگاه هزینه ها در هر گام

خب، حالا که از جزئیات هزینه ها باخبر شدید، بیایید ببینیم فرآیند ثبت شکایت یا دادخواست در دفتر قضایی چطور پیش میره و تو هر مرحله، چه هزینه هایی باید پرداخت کنید. اینجوری با دید بازتری قدم برمی دارید و هیچ چیز غافلگیرتون نمی کنه.

گام ۱: آماده سازی اولیه و ثبت نام در سامانه ثنا (هزینه های احراز هویت و ثبت نام)

اولین و مهم ترین قدم برای شروع هرگونه فرآیند قضایی الکترونیکی، ثبت نام در سامانه ثنا هست. این سامانه مثل شناسنامه الکترونیکی شما برای قوه قضاییه عمل می کنه و تمام ابلاغیه ها و مکاتبات از طریق اون انجام میشه. اگه قبلاً ثبت نام نکردید، باید:

  • مراجعه به دفتر خدمات قضایی یا ثبت نام آنلاین: می تونید خودتون به صورت آنلاین ثبت نام اولیه رو انجام بدید و برای احراز هویت نهایی به دفتر مراجعه کنید، یا از همون ابتدا به دفتر برید.
  • هزینه احراز هویت و ثبت نام: برای تکمیل فرآیند احراز هویت و ثبت اطلاعات در سامانه ثنا، مبلغ ۱۰۵,۰۰۰ ریال (در سال ۱۴۰۴) در دفتر از شما دریافت میشه. این یه هزینه ضروریه و بدون اون نمی تونید پرونده تشکیل بدید.

گام ۲: تنظیم شکواییه/دادخواست و جمع آوری مدارک (هزینه های احتمالی تنظیم و تایپ)

بعد از ثبت نام در ثنا، نوبت میرسه به آماده کردن متن شکایت یا دادخواست و جمع آوری مدارک لازم. تو این مرحله ممکنه هزینه های زیر براتون پیش بیاد:

  • تنظیم متن شکواییه/دادخواست: اگه خودتون نتونستید متن رو بنویسید، می تونید از خدمات دفاتر برای آماده سازی پیش نویس استفاده کنید که هزینه اش ۲,۰۲۵,۰۰۰ ریال هست (طبق جدول). البته می تونید از یه وکیل یا مشاور حقوقی هم کمک بگیرید که اونم هزینه های خودش رو داره.
  • تایپ مدارک: اگه مدارکتون دست نویسه و نیاز به تایپ داره، بابت هر صفحه ۲۸۵,۰۰۰ ریال باید پرداخت کنید.
  • تهیه کپی و اسکن: گرچه خود دفاتر مدارک رو اسکن می کنن، اما اگه مدارک اصلی شما نیاز به کپی یا چاپ دارن، این ها هم هزینه های جزئی خودشون رو دارن.

گام ۳: مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی (هزینه های ثبت اصلی و پیوست ها)

حالا که هم در سامانه ثنا ثبت نام کردید و هم مدارکتون رو آماده کردید، وقتشه که به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنید و شکایتتون رو ثبت کنید. تو این مرحله مهم ترین هزینه ها رو پرداخت می کنید:

  • هزینه پایه ثبت شکواییه/دادخواست: همونطور که گفتیم، این هزینه برای سال ۱۴۰۴، مبلغ ۱,۰۴۰,۰۰۰ ریال هست. این مبلغ بابت ثبت اصلی پرونده و ارسالش به دادگاهه.
  • هزینه افزودن پیوست (هر صفحه): بابت اسکن و پیوست هر صفحه مدرک، مبلغ ۹۵,۰۰۰ ریال از شما دریافت میشه. پس تعداد مدارک رو در این مبلغ ضرب کنید تا هزینه کل پیوست ها به دست بیاد.

گام ۴: پرداخت هزینه دادرسی (در صورت لزوم)

بلافاصله بعد از ثبت پرونده در دفتر خدمات قضایی، نوبت به پرداخت هزینه دادرسی میرسه. این هزینه جدا از تعرفه دفتره و مستقیماً به حساب قوه قضاییه واریز میشه. اگه این هزینه پرداخت نشه، پرونده شما به دادگاه ارسال نمیشه و رسیدگی بهش شروع نمیشه. مبلغ این هزینه هم که بسته به نوع دعوا (مالی یا غیرمالی) و ارزش خواسته متفاوته، همونطور که قبلاً توضیح دادیم.

گام ۵: پیگیری وضعیت پرونده (هزینه های پیگیری و اطلاع رسانی)

بعد از اینکه پرونده تون ثبت و هزینه دادرسی پرداخت شد، می تونید وضعیت پرونده تون رو پیگیری کنید. این کار معمولاً از طریق سامانه ثنا به صورت رایگان ممکنه، اما اگه نیاز به اطلاع رسانی پیامکی یا پیگیری های خاص از طریق دفتر خدمات قضایی داشته باشید، ممکنه هزینه های جزئی داشته باشه:

  • اطلاع رسانی وضعیت پرونده: ۱۰۰,۰۰۰ ریال.
  • پیگیری اظهارنامه/دادخواست: ۱۰۰,۰۰۰ ریال.

با طی کردن این مراحل و آگاهی از هزینه های هر گام، می تونید با اطمینان خاطر بیشتری فرآیند قضایی خودتون رو دنبال کنید. یادتون باشه که همیشه بهتره قبل از هر اقدامی، تمام جوانب رو بسنجید و با اطلاعات کامل پیش برید تا هم وقتتون هدر نره و هم پولتون بی جهت خرج نشه.

نتیجه گیری: آگاهی، سپر شما در راه عدالت

رسیدیم به انتهای مسیر، جایی که تمام اطلاعات به هم گره می خورن و یه تصویر کامل از هزینه ثبت شکایت در دفتر قضایی پیش روی شماست. همونطور که دیدیم، مراجعه به دادگستری و پیگیری امور حقوقی و کیفری، دیگه اونقدرها هم ترسناک و پیچیده نیست، مخصوصاً با وجود دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که کار رو حسابی راحت تر کردن. اما خب، «هر کاری را کدامی و هر گفتاری را جایی». برای قدم گذاشتن تو این راه، باید هم از فرآیندها سر درآورد و هم از جیب خبر داشت!

نکته مهمی که همیشه باید یادتون بمونه، تفاوت بین تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی (که بابت خدمات دفتره) و هزینه دادرسی (که به حساب دادگستری واریز میشه و برای رسیدگی به دعواست) هست. این دو تا از هم جدا هستن و هر کدوم قواعد و مبلغ خودشون رو دارن. تعرفه ها هم که سالانه به روز میشن و ما سعی کردیم جدیدترین اعداد و ارقام رو برای سال ۱۴۰۴ بهتون بگیم تا هیچ ابهامی نمونه.

یادتون باشه که هزینه ها فقط شامل مبالغ اصلی نمیشن؛ یه سری هزینه های جانبی مثل تایپ، پیوست مدارک، خدمات سامانه ثنا یا حتی هزینه های کارشناسی و حق الوکاله وکیل هم می تونه به مجموع مخارج شما اضافه بشه. پس همیشه یه گوشه چشمی به این هزینه های احتمالی داشته باشید.

و اما خبر خوب برای کسانی که از پس هزینه ها برنمیان یا از خانواده های ایثارگر هستن: قانون برای شما راهکارهایی مثل اعسار (با تخفیف ۳۰ درصدی برای تعرفه دفاتر) و معافیت کامل ایثارگران رو در نظر گرفته. این یعنی عدالت برای همه، حتی با محدودیت های مالی، قابل دسترسیه.

خلاصه کلام اینکه، «دانایی، توانایی است». هرچی اطلاعاتتون در مورد مراحل و هزینه های ثبت شکایت بیشتر باشه، با خیال راحت تر و مطمئن تر می تونید مسیر قضایی خودتون رو پیش ببرید و به نتیجه دلخواهتون برسید. امیدواریم این مقاله مثل یه راهنمای جامع و یه رفیق دلسوز، تو این مسیر کنار شما باشه و کمک کنه که هیچوقت سردرگم نشید و با آگاهی کامل برای احقاق حق خودتون اقدام کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هزینه ثبت شکایت در دفتر قضایی چقدر است؟ (راهنمای کامل)" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هزینه ثبت شکایت در دفتر قضایی چقدر است؟ (راهنمای کامل)"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه