بازی های ویدیویی و تاثیرات مثبت و منفی آن ها بر روی کودکان

تاثیر بازی ‌های ویدیویی بر مهارت‌ های شناختی و حل مسئله

در دنیای امروزی بازی های ویدیویی تاثیرات زیادی بر روی شخصیت کودکان دارد ، تاثیرات مثبت و منفی که می توان گفت بر روی شخصیت کودکان در آینده و رو به رو شدن با مسائل مختلف در زندگی اثر بسیار زیادی می گذارد.

و شاید باور این مسئله برای خیلی ها سخت باشد اما این تاثیرات می توانند هم مثبت باشند و هم منفی برای مثال بازی ‌های اکشن می ‌تواند تمرکز و هماهنگی دست و چشم را بهبود بخشند و از طرفی نیز باعث ایجاد خشونت در کودکان شود .

در این مقاله به تاثیر بازی ‌های ویدیویی بر مهارت ‌های شناختی و حل مسئله می پردازیم :

تاثیر بازی های کامپیوتری بر روی کودکان

تاثیرات مثبت بازی های ویدیویی بر روی مهارت‌ های شناختی و حل مسئله

  • افزایش توجه و تمرکز :

بازی های ویدیویی به ویژه بازی هایی که بر روی واکنش‌ های سریع بازیکنان تاکید دارند می توانند بر روی افزایش تمرکز و توجه بازیکنان خود اثر مثبتی بگذارند برای مثال در بازی ها تیراندازی اول‌ شخص یک گیمر باید همزمان علاوه بر دشمنان باید بر روی موانع و ابزارهای خود نیز تمرکز کند و این تمرین ذهنی باعث می شود که ظرفیت توجه و دقت در انجام فعالیت ‌های روزمره فرد افزایش یابد و  میتوان به عنوان تاثیر بازی ‌های ویدیویی بر مهارت‌ های شناختی و حل مسئله دانست .

  • بهبود حافظه و پردازش اطلاعات :

یکی از ویژگی های بازی های ویدیویی نیاز به پردازش سریع اطلاعات و ذخیره آنها در حافظه کوتاه‌ مدت است و گیمرها باید خیلی سریع به پردازش اطلاعات بپردازند برای استفاده از سلاح های خود در مکان های مختلف و یا استفاده از ابزارات ذخیره شده برای ساخت و ساز در بازی های ویدیویی برای مثال بازی های پازل یا استراتژی بازیکنان را وادار میکند که اطلاعاتی را به یاد آورده و در موقعیت ‌های پیچیده استفاده کنند و همین موضوع باعث می شود که حافظه و پردازش اطلاعات می ‌تواند در کارهای روزانه و محیط‌ های آموزشی مفید باشد و یکی دیگر از تاثیر بازی ‌های ویدیویی بر مهارت‌ های شناختی و حل مسئله است .

  • ارتقای مهارت‌های حل مسئله :

بازی های ویدیویی نیاز به حل استراتژی و همچنین انتخاب در طول بازی ها نیازمند است گیمرها در طول بازی باید با استفاده از روش های مختلف و حتی خلاقانه به حل مسائل مختلف در طول بازی بپردازند ، برای مثال در بازی های نقش ‌آفرینی یا استراتژی گیمرها باید با مدیریت منابع خود و همچنین باید به ارزیابی مسیرهای مختلف بپردازند و در نهایت تصمیمات مناسبی برای پیشرفت در بازی بگیرند که این موضوع تاثیر زیادی بر روی ارتقای مهارت های حل مسئله کودکان می گذارد و به همین دلیل یکی تاثیر بازی ‌های ویدیویی بر مهارت‌ های شناختی و حل مسئله شناخته می شود .

  • توسعه تفکر انتقادی و انعطاف‌پذیری شناختی :

می توان گفت مهم ترین تاثیری که بازی های ویدیویی بر روی گیمرها دارد توانایی انعطاف پذیری آنها در چالش های مختلف زندگی می باشد در برخی از بازی های ویدیویی بازیکنان به چالش ‌کشیده می شوند تا به استراتژی ‌های مختلفی فکر کنند و در صورت لزوم مسیر خود را تغییر دهند این عمر باعث می شود که بعدها در طول زندگی نیز با مواجه شدن با چالش های مختلف بتوانند انعطاف پذیری بیشتر نسبت به افراد عادی از خود نشان دهند و این موضوع به روشنی تاثیر بازی ‌های ویدیویی بر مهارت‌ های شناختی و حل مسئله را نشان می دهد .

  • هماهنگی دست و چشم :

همانگونه که در ابتدا گفته شد هماهنگی دست و چشم یکی از ویژگیهایی است که در بازیکنان بازی های ویدیویی نسبت به افراد عادی بیشتر دیده میشود در این باز ها گیمرها مجبور هستند که تا به سرعت به رویدادهای بصری واکنش نشان داده و با استفاده از کنترل های دستی نسبت به آن ها واکنش نشان دهند که این حرکت می‌ تواند در بهبود توانایی ‌های حرکتی دقیق و هماهنگی حرکتی در فعالیت‌ های روزمره تاثیر مثبتی دارد .

  • افزایش توانایی‌های فضایی :

اکثر بازی های ویدیویی در عصر جدید در فضایی سه بعدی رخ می دهد می ‌توانند به بهبود توانایی ‌های فضایی مانند درک از روابط مکانی و جهتیابی تاثیر زیادی بگذارد این بازی‌ ها بازیکنان در محیط‌ های پیچیده و چندبعدی قرار می گیرند که باید در آنها حرکت کنند و با پیدا کردن موانع به شناسایی بهتر از محیط و انتخاب مسیرهای مناسب بپردازند که این عمر تاثیر زیادی بر روی مهارت‌ های شناختی و حل مسئله دارد .

علاوه بر این که بازی های ویدیویی تاثیرات مثبت زیادی بر مهارت‌ های شناختی و حل مسئله دارد اما نمیتوان تاثیرات منفی آن را بر روی گیمرها چشم پوشی کرد که در ادامه مقاله به تاثیرا منفی بازی های ویدیویی بر روی بازیکنان می پردازیم اما قبل از شروع شما عزیزان می توانید برای خرید بازی های استیم در ایران به سایت پی ام ای شاپ مراجعه فرمایید .

تاثیرات منقی بازی های ویدیویی بر روی کودکان

  • کاهش تعاملات اجتماعی :

یکی از بزرگترین و رایج ترین تاثیرات منفی بازی های ویدیویی بر روی گیمرها دوری از اجتماع می باشد که بسیاری از محققان بر این باور هستن که بازیکنان علاقه مند به بازیکنان ویدیویی کمتر در فعالیت‌ های اجتماعی، خانوادگی یا دوستانه شرکت کنند و این مسئله می ‌تواند به احساس انزوا و کاهش توانایی‌ های اجتماعی منجر شود که به دلیل این که بازیکنان بیشتر علاقه دارند که زمان زیادی را به انجام بازی های ویدیویی بپردازند .

  • اختلالات خواب :

تاثیرات منفی بازی های رایانه ای بر روی کودکان و جوانان

از دیگر خطرات بازی های ویدیویی ایجاد اختلالات خواب می باشد بازیکنان زمان زیادی را به انجام بازی های ویدیویی اختصاص می دهند به ویژه در ساعات پایانی شب که این عمل می تواند به اختلالات خواب منجر شود  نور آبی صفحه نمایش و هیجان ناشی از بازی ‌ها می ‌تواند ریتم طبیعی خواب را مختل کند و عوارض زیادی به همراه خواهد داشت برای مثال باعث افزایش تحریک ‌پذیری و اضطراب می شوند  و همچنین باعث می شود که فرد به سختی به خواب فرو برود .

  • کاهش عملکرد تحصیلی :

یکی دیگر از عواملی که می توان از آن به عنوان تاثیرات منفی بازی های ویدیویی بر روی بازیکنان نام برد کاهش عملکرد تحصیلی کودکان می باشد چراکه بازیکنان برای انجام بازی های ویدیویی زمان زیادی را صرف می کنند که همین موضوع زمان مطالعه و انجام تکالیف را کاهش می دهد و همچنین خستگی ناشی از بازی‌ های طولانی ‌مدت می ‌تواند تمرکز و توجه فرد را در کلاس درس کاهش دهد

  • افزایش رفتارهای پرخاشگرانه :

برخی از مطالعات  دانشمندان نشان میدهد که بازی‌ های ویدیویی خشونت ‌آمیز ممکن است با افزایش رفتارهای پرخاشگرانه در برخی از افراد به ویژه کودکان و نوجوانان انجام شود هر چند همه افراد به یک شکل تخت تاثیر این بازی ها به یک شکل قرار نمیگیرند اما ممکن است این بازی ها به شکلی بر روی این افراد در زندگی واقعی تاثیر بگذارد .

  • رفتار های خشن خارج از قوانین
    مثلا شما در زمانی که برای فرزند خودتون یک بازی شبیه به بازی gta v رول پلی رو بگیرین فرزند شما وارد فضایی نزدیک به واقعیت میشه که با انجام دادن بعضی کار های خلاف هیچ مجازاتی نمیشه در صورتی که با انجام اون کار در جامعه ممکنه خطر ایجاد کنه و یا مجرم شناخته بشه.

در مجموع بازی های ویدیویی تاثیرات مثبت و منفی مختلفی بر روی گیمرها در سنین مختلف دارد که می تواند در شکل دهی شخصیت آن ها و همچنین برخورد آنها در حل مهارت‌ های شناختی و مسئله های مختلف خواهد داشت و با توجه به این که نمی توان بازی های ویدیویی را از زندگی کودکان ، نوجوانان و همچنین افرادی با سنین بالاتر حذف کرد باید مراقب نحوه استفاده آن ها از بازی های ویدیویی بود .

The Negative Effects of Video Games

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بازی های ویدیویی و تاثیرات مثبت و منفی آن ها بر روی کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بازی های ویدیویی و تاثیرات مثبت و منفی آن ها بر روی کودکان"، کلیک کنید.