۲۰۲۴ رکورددار گرم‌ترین تابستان تاریخ

۲۰۲۴ رکورددار گرم‌ترین تابستان تاریخ

آفتاب‌‌نیوز :

ناظر تغییرات آب‌وهوایی اتحادیه اروپا اعلام کرد که تابستان ۲۰۲۴ گرم‌ترین تابستان ثبت شده در جهان بوده است.

به گزارش رویترز، سرویس نظارت بر تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا جمعه، ۱۶ شهریور اعلام کرد: در حالی که گرمایش جهانی همچنان در حال تشدید است، جهان از گرم‌ترین تابستان نیمکره شمالی خود از زمان شروع رکورد‌ها خارج می‌شود.

سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک (C ۳ S) در گزارش خود اعلام کرد، تابستان پشت سر گذاشته شده از ژوئن تا آگوست امسال، گرم‌ترین تابستان جهان شد؛ گرمای استثنایی در تابستان سال جاری این احتمال را افزایش می‌دهد که سال ۲۰۲۴ از سال ۲۰۲۳ به‌عنوان گرم‌ترین تابستان تاریخ کره زمین پیشی بگیرد.

سامانتا برگس، معاون مدیر سرویس تغییرات آب‌وهوایی کپرنیک، گفت: در طول سه ماه گذشته سال ۲۰۲۴، کره زمین گرم‌ترین ژوئن و آگوست، گرم‌ترین روز ثبت‌شده و گرم‌ترین تابستان شمالی ثبت‌شده را تجربه کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در صورتی که کشور‌ها فورا انتشار گاز‌های گلخانه‌ای منجر به گرمایش سیاره خود را کاهش ندهند، گرمای شدیدتر رخ خواهد داد.

انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی عامل اصلی تغییرات آب‌وهوایی است.

تغییرات آب‌وهوایی در تابستان امسال به فجایع متعددی دامن زد؛ در سودان، سیل ناشی از باران‌های شدید ماه گذشته بیش از ۳۰۰ هزار نفر را تحت تاثیر قرار داد و بیماری وبا را به این کشور جنگ‌زده کشاند.

دانشمندان تایید کردند که تغییرات آب‌وهوایی منجر به خشکسالی شدید در جزایر سیسیل و ساردینیا ایتالیا شد و طوفان گایمی را تشدید کرد که در ماه جولای (تیر) فیلیپین، تایوان و چین را درنوردید و بیش از ۱۰۰ کشته بر جای گذاشت.

تغییرات آب‌وهوایی ناشی از اقدام‌های انسان و پدیده آب‌وهوایی طبیعی ال‌نینو که آب‌های سطحی در شرق اقیانوس آرام را گرم می‌کند، درجه حرارت را در اوایل سال به بالاترین حد خود رساندند.

مجموعه داده‌های سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک به سال ۱۹۴۰ برمی‌گردد؛ دانشمندان با بررسی مجموع داده‌ها تایید کردند که تابستان امسال گرم‌ترین تابستان از دوره پیش از صنعتی شدن سال ۱۸۵۰ بوده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۲۰۲۴ رکورددار گرم‌ترین تابستان تاریخ" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۲۰۲۴ رکورددار گرم‌ترین تابستان تاریخ"، کلیک کنید.